сряда, 8 юни 2016 г.

За безтаксов транспорт в столицата

За безтаксов транспорт в столицата


Публикувано на 07.06.2016 @ 22:13

Преди 18 месеца предложение в този смисъл е внесено от сдружение Софийски обществен съвет до кмета г-жа Йорданка Фандъкова с вх. № СО-6200-1323/ 02.12.2014 г. на осн. чл. 109 от Административно-процесуалния кодекс.

До днес резултат няма. Нито пък в Столична община са разгледали искането на столичани.

На 6 юни т.г. Асоциацията на данъкоплатците в България, с експертен доклад озаглавен СТОПАНСКИ ПОЛЗИ ОТ ПРЕМИНАВАНЕ КЪМ БЕЗТАКСОВ ТРАНСПОРТ В СТОЛИЦАТА, се обърна към ръководствата на Българска стопанска камара (вх. № 06-02-28), Българска търговско-промишлена палата (вх. № 743) и Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация (вх. № 12-013) с МОЛБА ДА ЛОБИРАТ за незабавно преминаване към безтаксов транспорт в София, което ще благоприятства стопанската дейност и ще подобри деловия климат в столицата.

Идеята не е нова: практикува се с успех в над 400 града по света. Сред по-големите, с население около и над 100 000 жители, са: Талин (Естония, въведен след референдум), Хаселт, Монс (Белгия), Булон-Биланкур, Обан, много от предградията на Париж (Франция), Илиуполи (Гърция), Прага (Чехия, частично), Плоещ (Румъния, частично), Паулиния, Марика (Бразилия), Чепъл Хил, Айлънд каунти, Мисула, Веро бийч (по 14 линии), Мейсън каунти (САЩ).

Нулевото таксуване се разглежда в по-широк контекст като част от тенденцията към социализация на публичните услуги (транспорт, ток, вода, парно и др.) и отнемането им от монополисти, печалбари и мутри. В света отдавна са установили безспорните ползи от въвеждането му:

- административни – по-бърз достъп до крайната точка, по-кратко време за престои, по-голяма ефективност; рязко намаляване на оперативните разходи за издръжка (отпечатване и продажба на билети; заплати и осигуровки на персонала);

- комунални – спад на задръстванията, по-висока средна скорост на МПС, по-лесно паркиране, по-малко ПТП, икономии от намаляване износването на пътищата;

- търговски – все повече търговци виждат в безтаксовия транспорт средство за увеличение на продажбите; впрочем, много от големите вериги отдавна практикуват безплатен транспорт до молове и хипермаркети;

- социални – пониженото замърсяване от шума и на въздуха рязко ще подобри околната среда, а оттам и здравето на хората;

- глобални – смекчаване проблемите, произтичащи от глобалното затопляне и изчерпване на въглеводородите.

В този смисъл е и предложение на сдружение „Софийски обществен съвет“ за пробно въвеждане на безтаксов превоз в столицата през коледните празници и в съботните/неделните дни на 2015 г. Представено е преди 18 месеца и е заведено от кмета г-жа Йорданка Фандъкова с вх. № СО-6200-1323/02.12.2014 г. на осн. чл. 109 от АПК. До днес резултат няма. Нито пък в Столична община са разгледали искането на Гражданския съвет? А ето какво показват сметките:

Последният публикуван отчет на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) за 2014 г. сочи, че реализираният приход от дейността на обществения градски транспорт в столицата възлиза на 220 490 000 лв. Сумата включва:

- 95 679 000 лв. от продажба на билети и абонаментни карти;

- 92 531 000 лв. „компенсации” от Столичната община;

- 23 790 000 лв. „компенсации” от държавния бюджет;

- 8 500 000 лв. „компенсации” от Столичния електро- и автотранспорт за покриване на загуби (!).

Персоналът на ЦГМ е 1 222 души, сочи отчетът. Общия размер на разходите за материали, външни услуги, възнаграждения и осигуровки е 26 277 000 лв.*

В същото време издръжката на столичния градски транспорт възлиза на около 100 млн. лв. годишно. По-малко от „компенсациите”, които общината и държавата превеждат от нашите данъци на „дружество” ЦГМ. Това сочат публикуваните данни. Както и че печалбите на ЦГМ непрекъснато растат. Преди година са били 23%. Официално признатите! Днес са значително повече. В същото време се тръби за „загуби”, теглят се „заеми” за закупуване уж на нови трамваи и тролейбуси и т.н. Нека не се заблуждаваме: новите превозни средства не са инвестиция на общината, нито на ЦГМ; те се доставят с пари по европейски програми. А „загубите” са от „източване”. Пир по време на чума!

Но да се върнем към „дружеството”. Къде отиват тогава приходите му след като градският транспорт на практика се финансира от публични средства? Откъде идва драстичното налагане на по-висока „цена” с цели 60 процента! Защо не се дават финансови разчети? Какво означава политическо решение? Или става въпрос за „политическо увеличение”? Което да провокира столичани и да генерира бурните им протести!

Адвокати безкористно подкрепиха столичани и се озоваха с юридически консултации. Оказва се, че цялостната дейност на Столична община по ЦГМ престъпва законите на страната: Столичната община няма законови правомощия да контролира превоза на пътници; единствено кметицата Йорданка Фандъкова може да издава наказателни актове, но тя не може да превъзлага функциите си; МВР няма право да отдава държавни служители под наем на търговски дружества за ползване, с цел събиране на вземанията на търговското дружество; служителите на МВР нямат право да извършват контролна дейност, както и дейност по опазване на обществения ред по силата на договор; принудителното задържане от контрольор престъпва конституционно гарантираните права на лична свобода и неприкосновеност на гражданите, и превръща деянието на контрольора в криминално престъпление.**

Наглото, при това във вреда на столичани, налагане на 60-процентно увеличение не означава ли ново, още по-дълбоко бъркане в джоба на столичани? И въобще, кому е нужен посредникът ЦГМ? Освен да генерира корупция и разпределя на черно ограбеното? Защото за билетче отдавна ни цакат с повече от 2 лева. Плащаме веднъж чрез данъците и таксите; втори път – чрезпринуда да купуваме превозни документи. Дупченето на билет и играта на „контрол“ всъщност е параван за лично обогатяване на общинари и „наши хора” в т.нар. „Център за градска мобилност”, както и за пълнене на черни партийни каси.

Въпросите могат да продължат. От години ЦГМ е известен с корупционни скандали. Достатъчно е да споменем недопустимия монопол по организиране на градския транспорт и паркирането; скандалът около финансиране на частни автобусни линии; непрозрачният, разбирай корупционен, начин на закупуване, подръжка и ремонт на електронни средства за контрол, струващ на столичани над 5 милиона евро. При това тези „апаратчета” са негодни уреди за контрол защото нямат независима сертификация. Но „таксуването” с тях продължава... Много може да се говори и за издевателствата и насилието над граждани, практикувани с гангстерски прийоми от т. нар. контрольори на ЦГМ. През септември 2000 г. те пребиха до смърт 78-годишния копривщенец Желязко Петков, известен майстор-резбар, починал два дена по-късно. Преди година обществеността бе потресена от насилието, упражнено над уважавания от всички синоптик Минчо Празников.

Все по-често чуваме изявления, включително и в парламента, че в София има черна дупка и това е „Центърът за градска мобилност”, а най-черното в нея е „Паркинги и гаражи”. Вълчите разпри кой да разпределя парите за „черните” каси доведоха през 2005 г. до убийството на шефа Георги Василев. През юли 2011 г. бе убит  приемникът му Марчело Доковски. Доскорошният капо Симеон Арнаудов (преместен след поредния скандал на друго „топло” общинско местенце) пък праща мутри да сложат скоба на автомобила на телевизионния екип на ТV7, при шофьор зад волана и работещ двигател, след като журналистите го питат къде отиват парите от паяци и скоби!

Изход от този разгул може да бъде безтаксовият градски транспорт или нулевата тарифа. Нека не бъркаме безтаксов с безплатен транспорт – такъв няма. Плаща се от някого. В българските условия една от възможностите е облагане с данък „градски транспорт“ в размер на 1% върху доходите. След премахване на сегашната корупционна система на ЦГМ.

Ето простата сметка и непосредствените изгоди за икономиката на столицата:

По данни на Националния статистически институт към края на декември 2015 г. наетите лица по трудово и служебно правоотношение в столичния град са били 715 хиляди.*** Пак по данни на статистиката, средногодишната заплата в София е била 14 410 лв.**** Като умножим броя на заетите 715 000 души с 14 410 лв., колкото е официалната средна заплата за 2015 г., получаваме брутно над 10 милиарда лв. (10 303 150 000 лв.). При въвеждане на данък „градски транспорт” от 1%, само от заплатите това прави 103 031 500 лв. – достатъчни за издръжка на безтаксов транспорт на столицата и околностите. Без „компенсациите” на Столична община и държавата.

Средногодишната тежест на човек от този данък ще бъде 144 лв. – четири пъти по-малко отколкото е сега. Днес столичани се бъркат със 600 лв. годишно (по 50 лв. месечно) за персонализирана карта. Лицата на минимална работна заплата, която по ПМС № 139/04.06.2015 г. е 4 560 лв. (380 лв. месечно), ще трябва да плащат 45,60 лв. годишно ако данъкът „градски транспорт” за тях остане 1%. Ония, за които се твърди, че получават по 1 200 000 лв. годишно (100 000 лв. месечно), ще се натоварят с 12 000 лв. Справедливо и стимулиращо, нали? И принос на „по-заможните” за намаляване на автомобилния трафик, задръстванията, замърсяването на големия град, ако започнат да се придвижват с градския транспорт!

Едва ли може да се спори, че задръстванията пораждат сериозни стопански вреди: според Института за пазарна икономика преките загуби от задръстванията и закъсненията възлизат на около 3 милиона лв. на ден; годишно – това прави над 1 милиард! С въвеждането на безтаксов транспорт задръстванията може би няма да се премахнат, но чувствително ще намалеят, а оттам – ще се усети рязко нарастване на икономическата ефективност.

В действителност годишните приходи на общината ще бъдат вероятно двойно повече от 100 милиона. Защото няма публикувана статистика, а и никой точно не знае, колко са наетите в сивата икономика на столицата; а ще се облагат всички доходи, не само заплатите. Рекламите са допълнителен източник на финансиране.

Друг източник е билетите за всички транспортни средства (жп, шосейни, въздушни) с дестинация София, както и столичните хотели, пансиони и къмпинги, да бъдат обложени с данък „градски транспорт”. Гостите на столицата ще бъдат облегчени и свободни да се придвижват, което неминуемо ще активизира туризма. Измежду големите обществени ползи от въвеждането на нулева тарифа ще бъде резкият спад, дори ликвидиране на сивата икономика. Защото Столична община ще бъде заинтересована да извади наяве участниците в сивия сектор, за да може да увеличава приходите си, вкл. от данък „градски транспорт“. Това ще е още един източник на финансиране, а и принос на общинската администрация с общонационално значение.

С ликвидиране на корупционния генератор „Център за градска мобилност” ще се спестят и по-голямата част от разходите за материали, външни услуги, възнаграждения и осигуровки, които сега са над 26 млн. лв. Всичко това чувствително ще увеличи приходите и Столична община директно ще може да се обърне към решаване проблемите на хората, не към тяхното задълбочаване и огрубяване. Ще се създадат условия и ресурс за оптимизиране на градския транспорт; за разкриване на нови, вкл. денонощни, линии; радикално да се подобри и модернизира транспорта към крайградските селища; крайградските жп линии най-сетне да се ползват и за градски транспорт, както е във всички страни-членки; да секнат конфликтните ситуации, ограниченията на достъп до обществения транспорт; да се ликвидират проявите на расизъм, дискриминация и противоправният произвол на т.нар. контрольори, насърчавани сега от ЦГМ; и т.н.

Така Столична община и градският транспорт ще достигнат европейските качествени показатели!

Уважаеми господа Дончев, Данев, Симеонов, Стоев, Рагин!

С настоящето искаме да подтикнем Вас лично и институциите, които представлявате, да лобирате за незабавното преминаване към безтаксов транспорт в София, което неминуемо ще благоприятства стопанската дейност в столицата и ще подобри деловия климат.

Вярваме, че опитът на тези над 400 градски общини и резултатите от съществуването на безтаксов градски транспорт в тези градове, както и конкретните данни за икономическата изгода от въвеждането му в столицата, ще мотивира Вашата енергична подкрепа в полза на предложението.                                                                               
 ____________________________
Бележки:
*https://www.sofiatraffic.bg/media/uploads/Sofia%20Urban%20Mobility%20Center_DR_AR_IFRS%20FS_31.12.2014_BG.PDF (стр.3, 6 и 7)

**http://epicenter.bg/article/Gratischiite-v-stolichniya-transport-ne-mogat-da-badat-globyavani-Zakonat-za-avtomobilnite-prevozi-go-zabranyava/102701/11/0

***http://www.nsi.bg/bg/content/3925/статистически-райони-област

****http://www.nsi.bg/bg/content/3930/статистически-райони-област


Източник: http://regionalen.pogled.info/sofiya-grad/news/74359/Ze-beztaksov-transport-v-stolitsata

Търсене в този блог