четвъртък, 16 август 2018 г.

ДЕЯНИЯ НА ОРГАНИЗИРАНА В СОФИЯ ГРУПА В СЕКТОР „ЦЕНТРАЛНО ТОПЛОСНАБДЯВАНЕ”


                 ДЕЯНИЯ НА ОРГАНИЗИРАНА В СОФИЯ ГРУПА
                 В СЕКТОР „ЦЕНТРАЛНО ТОПЛОСНАБДЯВАНЕ


  Материалът кореспондира на стотиците нарушения на организираната група „Топлофикация” (ОГТ) при фиктивните им търговски взаимоотношения с гражданите на София. Над един милион са засегнатите само в столицата лица.
 Едва ли е тайна за някого, че практиката на ОПТ е един от основните генератори на напрежение в София. Стотици хиляди дела, други стотици хиляди са в очакване, постоянен тормоз, гладни стачки, самоубийства, публични самозапалвания, запори на доходите, надвиснала заплаха за отнемане на жилищата, регулярни протести по улиците. Най-скъпото ни – децата, бягат в чужбина. От другата страна ни се надсмиват самодоволни охранени управляващи, вкл. коравосърдечни общински съветници от всички политически партии, задружните действия на които се мотивират единствено от личните и групови облаги от властта и от съответни зависимости. Основни техни приоми са мълчанието, писмени и устни олигофренични изяви   и протакане, „тупкане на топката”. Само че те не си дават сметка, че хората от улицата в гнева и отчаянието си вече не искат да протестират само на жълтите павета и все по-отчетливо започват да се интересуват от местоположението на имотите на персонално виновните. Зачестяват призивите за саморазправа. Крайно време е да се разбере, че ние, обикновените граждани, вече нямаме избор. Ножът е опрял на кокала. Всяко шикалкавене и отказ от спазване на законите от страна на институциите, ще го възприемаме като действия против интересите на обществото, т.е. обществено опасна дейност.

 Ето и част от нарушенията на Наказателния кодекс, по които всяка уважаваща себе си прокуратура би следвало да вземе незабавни мерки :

1. Общи стопански престъпления : чл.223 (1) и (2); чл.225 (1) (2) и (4); чл.225б (1) и (2); чл.232 (1) и (2) б)

    Огромното мнозинство (а може би всички) издавани от Топлофикация София ЕАД (Т.С.) документи са с неверни данни относно количеството и качеството на доставената стока. До 2014 г.а не сме срещнали съобщение към фактура, което да е с вярно изчислено количество топлоенергия, отделена от сградната инсталация (т.16 от гърба на всяко съобщение). По закон и по написаното в т.16 топлоенергията трябва да е изчислена по т.6.1.1. от Методиката към Наредба 16-334, а в същото време Топлофикация работеше с твърд измислен от нея процент за целия отоплителен сезон. Многобройните сигнали доведоха до законспириране на сградната инсталация като отопление. Разбира се, произволни са и останалите две количества топлоенергия, начислени на потребителите – за загряване на водата и отделената от радиаторите. Последното се вижда от поредни изравнителни сметки, а се явява и пряко следствие от Решение 4777/2018 на ВАС по адм.дело 1372/2016. В по-голямата си част по документите на Топлофикация температурата на водата (качеството на стоката) е далеч над заложените 55 градуса в чл.68 т.5 от Наредба 16-334.
   
2. Принуда : чл. 143
      
     Очевидно всички собственици на имоти, които не желаят да имат нещо общо с търговеца Т.С., са принуждавани да плащат противно на волята си произволно определено от доставчика количество топлоенергия, излъчено от сградната инсталация. Това важи и за останалите потребители, ползващи топла вода и парно отопление в имотите си. Случващото се в общите части, каквато е и сградната инсталация, е в прерогативите на общото събрание на Етажната собственост (ЕС) и се заплаща според разпоредбите на Закона за управление на етажната собственост. В случая заплащането трябва да стане от  фонда за консумативи на  базата на ясен договор между Топлофикация и ЕС, представлявана от домоуправителя си. В този договор е задължително ЕС да може да купува топлоенергия в общите части според желанието на общото събрание. Поради редица разпоредби в Европейското и българското законодателство за фактуриране на реалните количества топлоенергия и моментните технически особености на сградните инсталации такъв договор едва ли може да се сключи. Злоупотребявайки с позициите си във властта (СОС, кмет на СГО, съд, МТ, КЕВР и др.), чрез заплахи (и не само заплахи) за съд  и за нанасяне на имуществени щети на собствениците на имоти, чрез демонстриране на сила благодарение на симбиозата си със съда и частните съдебни изпълнители, гражданите биват принуждавани да плащат произволно написани и надписани от Т.С. суми.
   Не бива да се пренебрегва и фактът, че по средата на 2014 г. в нарушение на чл.53 от Закона за защита на потребителя и чл.4 от 97/7/ЕО гражданите без сключен писмен договор за авансово плащане бяха принуждавани да плащат авансово, а отгоре на всичко в нарушение на чл.86 от ЗЗД им се начисляваха лихви. В момента положението не е по-различно.
    Принуждавайки собствениците на имоти да си свалят радиаторите, вместо да ги пломбират, Т.С. изглежда умишлено се води към фалит. Ще дойде момент, когато Топлофикация ще бъде принудена да стане нормален търговски субект, но хората едва ли ще си върнат радиаторите обратно, което е възможно да породи несигурност в енергоснабдяването.

  3. Измама в особено големи размери : чл.209 (1) и (2); чл. 210 (1) т.2 т.4 и т.5; чл.211; чл.212 (1) (2) (4) и (5)

    3.1. В свои публични изявления от Т.С. твърдят, че не те са доставчици на топлоенергия : на 01.02.2013 г. на пресконференцията на Топлофикация в БТА Боян Паунов от името на ръководството на Топлофикация пред всички медии заяви, че „Топлофикация не е доставчик на топлинна енергия” и „В София такова лице (доставчик) няма”; Боян Паунов потвърди становището си чрез включване по телефона в предаване по радио София сутринта на 05.02.2013 г.; Юристите на Топлофикация потвърдиха същото твърдение на среща с представители  на протестиращите в СГО  на ул.Московска. Нещо повече, те уточниха, че „Топлофикация не са доставчик на топлоенергия. Ние (бел.автора Топлофикация) доставяме само съобщението към фактурата. Тук хипотезите са поне две : или Т.С. действително не е доставчик на топлоенергия и някой друг издава от тяхно име съобщения към фактури, или просто се разпространява в обществото измама с цел избягване на изискванията на раздел IV от Закона за защита на потребителя (ЗЗП), Решение 5283/2011 на ВАС, чл.8, чл.9, чл.12, чл.16, чл.20 и чл.20а от Закона за задълженията и договорите, Европейски регламент 2006/2004 – 85/577 ЕО и 93/13 ЕО, чл.38 (сега чл.66) от Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ),  чл.13 от ЕО 2006/32, чл. 149 (1) т.6 от Закона за Енергетиката (ЗЕ), чл.38 т.2, чл.40 и чл.42  от Наредба 16-334. Оставяме на прокуратурата да разследва коя от двете хипотези е вярна. Ако е първата, този материал  да се счита за сигнал за издирване на неизвестния доставчик, който СОС крият и карат Т.С. да издава неистински документи от нейно име.
      3.2. От 2007 г. т.нар. топлинни счетоводители са подизпълнители на Топлофикация. На тях продавачът е делегирал задълженията си по чл.186 от ЗЗД. След 2001 г. на софиянци бяха наложени с измама или със заплаха т.нар. разпределители – уреди, поставени на радиаторите за отчитане на отделената топлоенергия. За вноса на рециклирани и развалени разпределители бе заведено следствено дело 9800/06. Източиха се от гражданите огромни средства (60 лева на радиатор), и въпреки това потребителят отново няма възможност да знае продажната цена на стоката и да контролира потреблението и сметките си. След 2012 г. отново се проведе кампания за смяна на тези уреди. Къде са измамите :
     - от една страна и преди, и сега в рекламните диплянки се твърди,  че тези уреди са прецизни. От друга страна се казва, че по такъв уред не може да се определи количеството топлина, отделено от съответния радиатор и следователно потребителят не може да е наясно със сметката си. През 2001 г. в рекламната брошура на Техем (Директ) нагледно се показваше, че ако уредът на потребителя Евгени е отчел 0 единици, той ще плати 0.00 лева;
     - Т.С. твърди, че тези уреди не ставали за търговско измерване. Обаче по техните показания се правят изравнителните сметки и се претендира плащане на всеки отделен собственик на имот;
     -Т.С. и подизпълнителите й твърдят, че уредите отчитали правопропорционално на отделената от радиаторите топлина. Това е заложено и в Методиката към Наредба 16-334. От друга страна обясняват, че по показанията на тези уреди не можело да се определи колко топлоенергия е закупил собственика на имота;
     - Т.С. и подизпълнителите й тиражират заблудата, че т.нар. разпределители отчитали в относителни, условни, потребителски, дялови единици, та дори и в безмерна величина. Макар че в Методиката към Наредба 16-334 в т.6.4 ясно е записано, че уредите мерят в кВтч. Това е записано и в т.нар. изравнителни сметки;
     - Т.С отказва да уточни при кой измервателен уред стоката  сменя собственика си и кой е новият собственик, т.е. къде и на кого продава доставената топлоенергия. Трябва да се има предвид, че стоката е собственост на Т.С. в абонатната станция, Потребителите-собственици на имоти купуват топлинна енергия (ТЕ) в своите апартаменти чрез кранчетата за топла вода и вентилите по радиаторите. Схематично между абонатната станция и радиаторите в апартаментите стои сградната инсталация, която транспортира стоката. Чия е стоката в сградната инсталация (обща част, стопанисвана и управлявана от ЕС) – на Т.С., на Етажната собственост, на т.нар. топлинни счетоводители или на някой друг?  Даването на отговор на този основен въпрос много бързо ще разбие измамата. Затова и отговор няма;
  - като цяло Т.С. е монтирала разпределителите в тотално нарушение на стандарт БДС EN 834.

  Очевидно използвайки заблуждението, неопитността и неосведомеността на гражданите, група в сговор от повече от две лица поддържат в заблуждение и причиняват непрекъснато вреди на огромен брой граждани не в особено големи, а в гигантски размери. Всичко това се извършва чрез документи с невярно съдържание относно закупените количества топлоенергия, като причинените вреди са не само материални. Значителни са тормоза, стреса и психичните травми, често се стига до разваляне на междусъседските и съпружеските отношения, насажда се недоверие към властта и оттам се разрушава държавността, изразходва се колосален времеви ресурс на гражданите и на съда (което има и своите материални измерения), създават се условия за безредици и т.н.  Отказвайки хората от безспорно доброто отопление с парно, се създава опасност от претоварване на електрическата мрежа на столицата. Сега това не се случва само защото хората поради липса на доходи мръзнат през зимата. При желание от страна на прокуратурата същата може да се самосезира и да повдигне обвинения на виновните лица и по други състави на НК.

4. Изнудване : чл.213а (2) т.4 т.7,  (3) т.2 т.3 т.5 и т.7;  чл.214 (1); чл.214а

    Без никакво съмнение Топлофикация изнудва т.нар. абонати да се отказват от правата си като потребители и ги принуждават да поемат имуществени задължения под угрозата за насилствено отнемане на имущество, често с тежки последици за собственика на имота и близките му. Започнаха да зачестяват и фаталните последици. И това става при положение, че голяма част от правата на потребителите са провъзгласени в Европейски регламент 2006/2004 и са транспонирани в българското законодателство. Публична тайна е кои лица се облагодетелстват от насилственото нанасяне на имуществени щети на „абонатите” – съдии, вещи лица, частни съдебни изпълнители, лица от Т.С., хора от Енергийната мафия и свързани с нея лица.   
   Факт е, че т.нар. топлинни счетоводители от 2007 г. са подизпълнители на Топлофикация и затова получават пари от възложителя, изпълнявайки задълженията на продавача по чл.186 от ЗЗД. Въпреки че съгласно цитирания член от ЗЗД разходите по отчитането са за сметка на продавача, на собствениците на имоти се „фактурират” пари за отчитане на уредите. Сумите си ги определят сами без какъвто и да е договор. Тези суми се предявяват и в съда и съдът ги кредитира. Включително лихвите.
  Пак във връзка с чл. 186 от ЗЗД уредите за измерване трябва да са за сметка на продавача.  Изнудването на собственик на имот, който не желае да нарушава закона, се базира на заплахата, че ако не си купи от сателитите на Т.С. уреди на посочената от тях цена, ще му начисляват ТЕ на пълна мощност. По този начин гражданите, не виждайки никаква възможност за защита, са изнудвани неправомерно да поемат задължения на търговеца. Няма да е лошо прокуратурата покрай разсекретеното дело за Фронтиер да се поразрови по същия проблем със сегашна дата.
 И тук става въпрос за нанасяне на значителни материални вреди, като престъплението  непрекъснато се извършва от  повече от две лица (то си е направо известна на обществото ни организация). Хората търпят трудно поносими имуществени вреди противно на Закона и волята си поради заплаха от нанасяне на още по-големи материални щети.

5. Престъпления по служба : чл.282 (1) (2) (3); чл.283; чл.285; чл.286 (1); чл.291; чл.293

    Упорито отказвайки да спазват европейското и българското законодателство, отговорните длъжностни лица причиняват на т.нар. абонати значителни имуществени вреди. Най-общо схемата е следната : лица, заемащи отговорно служебно положение с бездействието си (не изпълнявайки и/или нарушавайки служебните си задължения), слагат чадър над особено тежък случай на престъпление, причиняващо значителни вредни последици на над милион столичани. Тези отговорни лица принуждават (или стимулират) други подчинени на тях лица да извършват самото престъпление съобразно визираните в текста състави на НК. Дали поради професионална некомпетентност на определени съдии в схемата са въвлечени гражданския, донякъде административния, върховния касационен и дори конституционния съд. Какво да кажем за депутатите, които не желаят да хармонизират търговската част на глава десета „Топлоснабдяване” от Закона за енергетиката с Регламент 2006/2004 за защита на потребителя в Европейския съюз. В публичното пространство неведнъж е оповестяван списъкът на депутатите (може би неизчерпателен) с интереси в енергетиката.
   За обикновения гражданин е непосилно да разбере кои точно са длъжностните лица, виновни за извършваното престъпление срещу обществото. Не се отговаря на въпросите от писмата дори когато формално е изпратен обратно лист хартия, отговорностите се прехвърлят като в омагъосан кръг между СОС. Кмета на СГО, Т.С., МЕ, КЗП и ДВЕВР. В този смисъл оставяме на прокуратурата инициативата, съобразно дефиницията в чл.93 т.1, в хода на разследването да привлече под отговорност и водещите виновни длъжностни лица.
    В съда вещите лица декларират в съдебно-техническите си експертизи, че количеството топлина, отделено от сградната инсталация, е пресметнато и записано в т.16 от съобщенията към фактури съгласно изискванията на Наредба 16-334, т.е. по формулата от т.6.1.1 на Методиката. Това очевадно не е така и  се установява за около 30 секунди за всяко съобщение поотделно. Без никакво съмнение на съда писмено съзнателно се дава невярно заключение и това е масовата практика. Настояваме прокуратурата да се позаинтересува от случващото се в съда по този казус и да привлече под отговорност вещи лица, позволили си да извършват престъпления по чл.291 (1) от НК. Няма лошо обвиненията да са и по чл.291 (2), макар че съответстващата алинея е първата.
    Естествено вещите лица, извършващи престъплението по чл.291, не действат на своя глава. Те си имат своите подбудители, до които прокуратурата бързо може да стигне. Призоваваме я. Според нас кореспондира на престъплението алинея 2 на чл.293 от НК.

6. Документни престъпления в особено големи размери :  чл.308 (3) т.2; чл.309 (1); чл.311(1) 

  По-нагоре беше изложено твърдението на Т.С., подкрепяно от СОС и кмета на СГО (след като незабавно не го опровергаха и не уволниха измамниците), че те съставяли само съобщението към фактура и количествата в него вероятно са по писмени изявления на друго неизвестно лице (доставчика). Твърденията са толкова шокиращи и лишени от логика, че е трудно да бъдат коментирани. За писмено потвърждение на тези така или иначе изключително публични изявления изглежда ще трябва да тормозим Административния съд. Принципалът СОС по правило се въздържа да отговаря на писмените запитвания.
   Както вече стана ясно, всяко количество топлоенергия за сградна инсталация, начислено в съобщенията към фактури на собствениците, е формално неистинско и тъй като е масово, не можем да говорим за случайна грешка. Произволни са и количествата топлоенергия за топла вода и за отопление на имотите както в незаконните авансови съобщения към фактури, така и в поредицата изравнителни сметки. Това се доказва изключително лесно. Начисляването на лихви по неистински документи с предполагаеми задължения, по същество забранено от чл.86 от ЗЗД, също е опит да се докажат несъществуващи задължения в особено големи размери.
 Дали прокуратурата ще се облегне на дефиницията от чл.93 т.5 и ще прецени, че издаваните от Топлофикация касови бележки, фактури и съобщения са официални документи, издавани по установения ред и форма от длъжностно лице в кръга на службата му,  или ще прецени, че тези документи са частни, т.е дали ще повдигне обвинения по чл.308 (3) т.2  и чл.311 (1), или обвинението ще бъде по чл.309 (1), оставяме на нейната компетентност.
     
7. Престъпления против собствеността (присвоявания) : чл.202 (1) т.1 и т.2

8.   чл.321 (1) (2) и (6);  321а (1) и (2);  чл.322;  чл.388 (2)

 Нарушенията на посочените в началото лица напълно припокриват текстовете на чл.9 (1), чл.10, чл.11 (2), чл.17 (1), чл.20, чл.26 (2), чл.28 (2),  чл.93 т.8 и т.20  от НК. Налице е организирана група с повече от двама члена, чрез внушаване на страх се сключват сделки (в общия случай даже няма и сделки по смисъла на ЗЗД и облигационното право, а си е чист рекет) и се извличат облаги, с особено тежки последиците за обществото. Раследвайки мотивите за извършване на гигантското престъпление, вкл. финикийските, криминалните, сексуалните и други зависимости, няма как да не се установят хората, упражняващи противозаконно влияние върху дейността на органите на властта и местното самоуправление. В този смисъл се надяваме прокуратурата да се заинтересува от всички лица по вертикала : подбудители, извършители и помагачи. Надяваме се също, че прокуратурата, ползвайки се например от правомощията си съгласно чл.145 от Закона за съдебната власт, ще се заеме спешно, активно и изключително сериозно за разрешаване на все повече задълбочаващия се проблем с дейността на столичната Топлофикация и по най-бързия начин ще я принуди да спазва законите. Не възразяваме, даже е желателно, в хода на следствието прокуратурата да прецизира обвиненията и да се самосезира за разкрити допълнително престъпления. Подчертаваме, че гореизложеното касае не отделни частни случаи, а  трайна престъпна практика, основаваща се на може би най-голямата измама, тиражирана в обществото. Така че спокойно могат да бъдат приложени текстовете на посочените в точката членове. В състояние сме по всяко време да подпомогнем следствието с писмени становища по конкретни въпроси и с експертна помощ, включително и на изтъкнати специалисти по топлотехника. Умишлено сме изключили от сигнала многобройните нарушения в абонатните станции, редовността на документацията и други въпроси, изискващи по-специфични познания.

Обоснованото предположение, че сме свидетели на действия на ОПГ, се базира на фактите :

- спряно следствено дело 9800/06 по описа на НСлС, по което следствени са Валентин Димитров, Георги Рогачев, Емил Антонов. Касае купуване на рециклирани топломери (разпределители) на стойност 10.5 милиона лева. Половината от  тях са преведени по сметката на фирма ПРОМАРК – Австрия;
- извършена проверка по преписка рег.номер 12-0131/2017 г. на СГП;
- обвиненията и оправдаването на Валентин Димитров (Вальо Топлото). Преписка на СГП 245/2006, досъдебно производство 4615/07 на НСлС .... за пране на пари. Не се изясни откъде са милионите в сметката му;
- публикациите в медиите за стотици милиони лева годишно, източвани от Топлофикация;
- имотното състояние на управителя на Топлофикация София ЕАД  Стоян Цветанов. В хода на следствието прокуратурата би могла да се заинтересува от имущественото състояние и на други свързани в ОПГ лица;
- отказът на Комисията за защита на потребителя да изпълнява задълженията си, вменени и от ЗЗП и от Устройствения й правилник (чл.4; чл.5; чл.16 т.28);
- отказът на МЕ и КЕВР да се ангажират с действия за спазване на законите от Т.С., включително отстраняване на огромния брой противозаконни текстове от Наредба 16-334 и ОУ;
- отказът на СОС и кмета на СГО да спазят законите и като принципал да задължат Т.С. да сключи договори за продажба на ТЕ   със съответните купувачи на мястото на продажбата;
- пародията в заседания на Софийски районен съд и Софийски градски съд,  в който съдията, Топлофикация София ЕАД и вещи лица играят от един отбор срещу гражданите, на които на практика им е отнето правото за защита. Едва ли е случайно добилото гражданственост определение за вещите лица като „милионерите на съда”.

  Неглижирането на проблема със сигурност ще ескалира до нови обществени вълнения с  непредсказуеми резултати. Затова апелираме за активна и решителна намеса от страна на  специализираната прокуратура.  Включително да използва правомощията си по чл.16 (2) от Закона за нормативните актове за отмяна на разпоредбите в Наредба 16-334, противоречащи на нормативни актове от по-висока степен. Обемът на измамата предполага наличие на огромен доказателствен материал, разпръснат по гражданите на столицата.

  Забележка: Подаденият през 2013 г. сигнал до Главна прокуратура със съвсем малки корекци  е  актуален и през 2018 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Търсене в този блог