петък, 6 февруари 2015 г.

ЕКСПЕРТЕН ДОКЛАД от БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНСКИ ЕНЕРГИЕН ФОРУМ за ЕНЕРГЕТИКАТА в БЪЛГАРИЯ

Е К С П Е Р Т Е Н   Д О К Л А Д
от БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНСКИ ЕНЕРГИЕН ФОРУМ
за ЕНЕРГЕТИКАТА в БЪЛГАРИЯ

от 05.02.2015 г. 
Автор: БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНСКИ ЕНЕРГИЕН ФОРУМ





Общонационално гражданско обединение съгласно разпоредбите на
Третия енергиен пакет

Aдрес за контакт:
ул. Майор Томпсън № 54, вход А, ет. 3                        тел. 02/862 73 02
с/о ГС „Техрен“, Юлиан Цанков                         e-mail: techren@abv.bg
1404 София                                             taxpayersbg.association@abv.bg



Внесено в Народно събрание на РБ с 
вх. № ПГ-521-00-7 на 05.02.2015 г.

Внесено в канцеларията на Главния 
прокурор с вх. № 635 на 05.02.2015 г.


Е К С П Е Р Т Е Н   Д О К Л А Д
                                               
от Гражданско сдружение „Български национален енергиен форум”
Гражданско сдружение „Асоциация на данъкоплатците в България”
Гражданско движение „ДНЕС“
Гражданско сдружение „ТЕХРЕН“
Фондация „Качество 21 Век“
Граждански форум „Промяна”
Граждански квоти от протестите през 2013 г., обединени във Форума;

До
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ   
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА

Копие:
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
                                               
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА ПАРЛАМЕНТАРНАТА КОМИСИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ДКЕВР

ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР НА РБЪЛГАРИЯ



Уважаема г-жо Председател на Народното събрание,
Уважаеми г-да председатели на парламентарни комисии,
Уважаеми г-н Главен прокурор,

            Един от най-печелившите отрасли в света - енергетиката - в България е в системна криза и трупа загуби за милиарди. И това състояние не е резултат от естествени процеси, а от волунтаристични решения и задоволяване на престъпни корпоративни и лични схеми и интереси, изразени в неефективно структуриране, заробващи договори, уродлива приватизация и препродажби, тлъсти комисиони, явни грабежи и пр.

            Единственото решение, което системно се предлага и налага преди всичко с политически средства е постоянното покачване на цената на тока и така, безропотно и робски, потребителите да плащат със собствените си пари чуждите дългове и грабежи. НЕК съзнателно се превърна в бунище за високоплатени енергийни отпадъци, които никой не иска, освен заробените им потребители.

            В това отношение няма тайни. На всички е известно къде отива евтиният ток от АЕЦ "Козлодуй" и скъпия от Мариците 1 и 3 и от фотоволтаичните централи; кои са прекупвачите и износителите на ел. енергия, облагодетелствани със солидни надценки и т.н. Никой и не помисля за отстраняването им от схемата и за нормализацията на сектора в интерес на обществото, както повелява Конституцията.
           
            Тежестите от този престъпен подход понасят потребителите; по конкретно битовите, небитовите (детски градини, училища, университети, болници, институции за социални услуги, читалища; обществени, общински и държавни институции и органи  и пр.) и бизнес потребителите (особено малкия и средния) и т.н. Това предизвиква верижна реакция с безконтролно увеличение на цените на всички стоки и услуги с последващ ръст на инфлацията, което натоварва още веднъж посочените по-горе субекти.

            По енергийна бедност България е на първо място в Европа. Енергийните разходи са на първо място в калкулацията на всяка стока и услуга. Всяко действие за решаване на проблеми чрез увеличение цените на енергоресурсите води до рязко спадане на потреблението, спад в производството и фалит на фирми, срутване на приходите в държавния и местните бюджети, ръст на задлъжнялостта, в т.ч. държавната, скок на инфлацията и пр. Ето това е съзнателно придизвикван апокалипсис в настояще и бъдеще време. Никакви компенсиращи мерки не могат да го предотвратят.
           
            Неаргументираните внушения на политически ангажирани лица, представители на изпълнителната власт, експерти с и без научни степени и звания (Атанас Тасев), на организации със съмнителна експертност, но с крайни корпоративни интереси и неолиберални нагласи (Красен Станчев, Илиян Василев и сие) за неизбежно и значително повишаване цената на електроенергията вече преминават всякакви граници и с арогантността си хвърлят в потрес и паника гражданите, организациите и бизнеса.
            
            Особен принос в това отношение има сегашният председател на ДКЕВР г-жа Светла Тодорова, която в интервюта по националните телевизии непрекъснато декларира, че повишението на цените на електроенергията било неизбежно и дори даже подсказа на ЕРП-та с какви аргументи да мотивират исканията си!
           
            Показателно за уязвимостта, зависимостта и подчинеността на ДКЕВР е прибързаното, необосновано и граничещо със саморазправа уволнение на трима членове на ДКЕВР, в т.ч. и на нейния председател, от едно служебно правителство без надлежни правомощия. Доказателство, колко е „независима” тази Комисия от политически, корпоративен и пр. натиск. Защото точно уволненото ръководство прояви диалогичност, опита се да изясни ситуацията в отрасъла и започна постепенни действия за промяна. Точно уволнените членове бяха в основата на подготовката и провеждането на всеобхватната проверка в ЕРП-та, за която ние като заинтересовани лица по чл. 14, ал. 2 от Закона за енергетиката упорито настоявахме. Резултатите от тази и другите проверки са показателни за разточителството и злоупотребата в частта от електроенергийната система, която е в пряк контакт с потребителите. На базата на направения анализ беше започната подготовка за сериозни промени. Това разтревожи и озлоби тези изкуствено наложени структури и техните покровители, които Илия Божинов още през 2007 г. дефинира като „енергийна мафия“.
           
            Като скандална, „мафията“ окачестви смелостта на уволненото ръководство на ДКЕВР да постави пред съответните органи на Европейската комисия проблемите с изкуствено завишените неизгодни цени и условия за изкупуване на произвежданата електроенергия от ТЕЦ „Марица-изток” 1, ТЕЦ „Марица-изток” 3 и фотоволтаичните централи, което по същество е непозволена държавна помощ, заплащана от крайните клиенти. Това е основният източник и генератор на системното съсипване на НЕК и за усложняване на положението в цялата система. Ясни са мотивите за разправа с част от членовете на тази Комисия. Но управляващите трябва да имат предвид, че представителите на гражданското общество няма да приемат и допуснат връщане към старата практика за системно ограбване с различни хватки на потребителите, както и системното покровителстване и лакейничене пред монополистите. Трябва да ви е пределно ясно, че при никакви условия няма да приемем повишаването на цените на електрическата енергия, в т.ч. и като средство за решаване на проблемите в енергетиката и конкретно в електроенергетиката! Мотивите ни за тази позиция са ви ясни и убедително обосновани.

            Известно е, че енергетиката е сърцето на икономиката, отрасълът, който е с решаващо значение за националната сигурност и социалния мир. Тя не е подчертано търговска структура, а най важната национална специализирана инфраструктура. Както много други сфери и тя има две части – база и надстройка. Базата, това са производствените единици, преносната и разпределителната мрежи и съоръженията към тях. В производствената част почти няма сериозни проблеми, които да налагат промяна в цените и в отношенията с потребителите.

            Водноелектрическите централи работят спокойно, стабилно и ефективно. Техните финансови резултати не налагат промени в ценообразуването. Единственият сериозен проблем е работата на ПАВЕЦ „Чаира”. Ако правителството на СДС не беше спряло реализацията на проекта „Места”, в т.ч. изграждането на язовир „Яденица”, сега тази централа щеше да работи на седмичен режим, а не на двудневен, както е в момента. Отново престъпен волунтаризъм с отрицателни последствия...

            В сектора на ТЕЦ, централите работят предимно с български въглища, добре се поддържат и имат сравнително добри финансови показатели. Проблем е, че до 2018 г. по технико-технологични причини трябва да се изведат от експлоатация 1700 МВт физически и морално остарели мощности. Замяната им е въпрос на национална енергийна стратегия, чието разработване и приемане необосновано закъснява. Другият проблем в сектора има пряко отношение към ценовата политика и сериозно я торпилира. Той е свързан с неизгодните договори със собствениците на „Мариците” 1 и 3 и налага спешно да се намери решение с помощта на ЕС на основата на необосновано отлагащата се либерализация на пазара, съгласно императивите на Третия енергиен пакет, в сила от 3 март 2011 г. По отношение на политиката спрямо тези централи крайните потребители нямат никакво отношение и не следва да носят негативите от нея. И тук имаме престъпен волунтаризъм с отрицателни последствия...

            По отношение на производството на електроенергия от АЕЦ „Козлодуй” не се налага търсенето на каквито и да е проблеми. Бъдещето на 5 и 6 блокове и евентуалното изграждане на 7-ми блок не засягат пряко крайните потребители, защото е въпрос на държавна политика, която те не провеждат пряко. Дано тук престъпният волунтаризъм отново не вземе връх.

            От технико-технологична гледна точка проблеми няма и в новоизградените фотоволтаични централи (ФВЦ). Проблемът е в уродливия волунтаризъм и престъпните интереси при реализирането им, отново с преки негативни последици за потребителите. Неблагоприятното въздействие върху стабилността на системата произтича от несъразмерно големите мощности и изключително високите цени. Освен това произвежданата от тях електроенергия се характеризира с нулева реактивност, което силно затруднява и оскъпява включването й в микса и бързото покриване на пикове и спадове в потреблението. Показателно е, че в началото на 2011 г. за много кратко време се предложиха коренно противоположни изменения в Закона за енергетиката и накрая се приеха тези, които доведоха до действащите и до днес крайно неблагоприятни пропорции. Тук е необходима много твърда и последователна позиция и воля за промяна от страна на политическите и държавните структури.
           
Основните проблеми и дисбаланси в енергетиката и конкретно в електроенергетиката се генерират от надстройката.
            Принципна пречка за нормалното функциониране на електроенергийния подотрасъл е въведената от държавата многостепенна система за управление и функциониране (МЕ-БЕХ-НЕК-ЕСО-ЕРП-търговци на едро и дребно–производители-крайни клиенти и накрая ДКЕВР), която е тромава, непрозрачна и отваря широко вратите за злоупотреби и източване на финансови средства. Отвън погледнато най в сянка стоят Министерството на енергетиката (МЕ), БЕХ, ЕСО и търговците-прекупвачи и износители.

            Някои от структурните звена на МЕ са в пряка зависимост от енергийните лобита. Показателни в това отношение са законодателните инициативи и подзаконови нормативни актове на министерството, значителбна част от които са противоправни, престъпват върховенството на закона и ЕС разпоредби. Например, предлаганите изменения в Закона за енергетиката; прехвърляне на множество функции от бившото МИЕ към ДКЕВР, които са неприсъщи за нея; лобистки поправки в някои наредби и пр. Особено скандален е случая с измененията в Наредба 16-334 за топлоснабдяването, които в най-груба степен са в услуга на топлофикационните дружества и в непоносима вреда за потребителите на топлинна енергия. Нещо повече, те са в пълно противоречие с общостното право на ЕС в тази област. (За противоправното законодателство в сферата на енергетиката през последните 16 години срвн. студията в сп. „Ново време“, бр. 3/2013 г.)

            БЕХ и НЕК са носители съответно на активите и пасивите в енергетиката и конкретно в електроенергетиката. В качеството си на „министерство на финансите” на енергетиката, БЕХ акумулира всички приходи в системата, които след това крайно непрозрачно се разходват. Но никога в интерес на потребителите. Не случайно вече има апетити за приватизация на тази структура; ако се допусне, това ще е поредното доказателство за криминална практика.
           
В крайно неблагоприятно, дори катастрофално положение съзнателно е доведена НЕК. Това системно се правеше и продължава да се прави с множеството изменения в нормативната уредба и с волунтаристичната практика. Публично това е най-хуленото звено в системата, особено от тези, които системно я водят към фалит. Както се посочи по-горе тя се превърна в необходимото бунище за висоплатени енергийни отпадъци, които никой не иска, освен заробените им потребители. Естественото място на НЕК в електроенергийната система е на организатор на производството на електроенергия от всички производители, преноса й до разпределителната мрежа и пунктовете за износ и осъществяването на всички търговски операции в системата. Постепенно от нея се отдели частично или напълно преносната мрежа и съоръженията към нея, иззеха се функциите на натурален балансьор на електроенергия, позволи се заобикалянето й от множество търговци – прекупвачи и износители, в т.ч. чуждестранни, задължи се да поема всички негативи от скандални държавни политики, в т.ч. безусловно да изкупува електроенергията от Мариците 1 и 3, от т.н. фотоволтаични и вятърни централи. Огромните постъпления от износ, чиито рекордьор беше 2011 г., отидоха и отиват в частни джобове и външни търговци вместо в НЕК или БЕХ. Негативите тези престъпни деяния, обаче, нагло и безцеремонно се прехвърлят върху крайните потребители, при това с нарастващ апетит.
           
Особена роля в сенчестия бизнес с електроенергия играе ЕСО. Много страници могат да се изпишат в това отношение. Достатъчно е да посочим разследващи публикации, базиращи се на сайта на ЕСО в Интернет, откъдето в реално време всички виждаме как през малките часове на нощта фотоволтаиците продължавали да генерират ток!

Под предлог, че отделянето на ЕСО от НЕК било безусловно изискване на ЕС, към него се прехвърли електропреносната мрежа и съоръженията към нея, възложиха му и някои функции на обществен доставчик. ЕСО стана страна по най-големите и важни търговски операции, в т.ч. за износ и пр. На всичко отгоре за дейността му се утвърдиха и специални добавки към цената на електроенергията, въпреки, че тази дейност е технологично обвързана. По този начин ЕСО се подготвя да поеме функциите на НЕК, ако в някой „прекрасен” ден окончателно „се разправят“ с НЕК. Естественото място на тази структура в системата е управлението на динамичния натурален баланс в електроенергетиката, защото електроенергията засега не се складира. И нищо повече. За целта ЕСО е съоръжен с необходимото модерно оборудване за изпълнение на тази особено отговорна и с национално значение функция и разполага с необходимия кадрови потенциал. Обременяването й с други функции може да се окаже рисково, при това в голяма степен.

Особен „принос” за състоянието на електроенергийния пазар за крайните клиенти, присъединени към електроразпределителните мрежи имат електро-разпределителните предприятия/дружества (ЕРП). С чуждестраната си собственост, с особения си статут, даден им по силата на противоправни договори с държавата, с безконтролното си поведение, с непрозрачната си дейност, с множеството констатирани системни злоупотреби, с терористичното си отношение към клиентите и пр., те са символ на монополен произвол. Всички проверки досежно дейността им досега напълно потвърждават тези изводи. Справка: двете проверки на прокуратурата и НАП и само на прокуратурата; голямата всеобхватна проверка на ДКЕВР в периода януари –април 2014 г.; на медии и др. Най-общо те се изразяват в:
- манипулирани и оскъпени външни услуги;
- укорим избор на доставчици за дейността;
- неравноправни общи условия;
- превъзлагане на дейности на трети свързани лица, в т.ч. на фирмите „майки”;
- неправомерно определяне на срокове за някои дейности до изпълнение на стойността им;
- необосновани и оскъпени външни услуги;
- множество неизгодни наеми на автомобили, имоти, оборудване и др.;
- технологични разходи под одобрените 15 % от ДКЕВР, въпреки, че всяка година ЕРП-та предлагат и ДКЕВР одобрява необоснованите им претенции за завишения;
- по отношение на ЗОП – формални и нарушени процедури, липса на откритост, конкурентност и обективност и т.н.;
- груби нарушения и злоупотреби спрямо потребителите при подмяната, отчитането и проверките на електромерите. В това отношение ЕРП отказват да прилагат задължителното изискване на общостното право на ЕС за информирано съгласие на клиентите при подмяна на средствата за измерване. Събрани са хиляди факти, включително и от СДВР, за манипулиране на електромери, за формално провеждане на техни проверки и пр.

Констатациите от проверката на ДКЕВР напълно съвпадат с изнесените преди това факти от прокурора към Върховната административна прокуратура Веселин Найденов в интервюто му пред ТВ 7 от 20.02.2013 г., което показва рецидив в поведението на ЕРП-та. Той конкретно обвини ЧЕЗ, че е системен нарушител-рецидивист. Въпреки наложената му глоба от 250 000 лв. дружеството продължава с противоправните си практики, в престъпване на нормативната уредба.

При нас непрекъснато постъпват жалби и сигнали за, меко казано, некоректно отношение на ЕРП-та към потребителите. Според събраните данни най-безцеремонно, нагло и брутално на българския пазар е поведението на ЕВН и ЧЕЗ.

Фактите доказват, че осъществяването на електроразпределителната дейност в този й вид е вредна, неефективна, уродлива и без бъдеще. Предвид натрупаното огромно количество доказателства за системно и грубо нарушение на лицензите от страна на ЕРП-та е необходимо незабавно да се предприемат действия за отнемане на лицензите им на основание:
- чл. 59, ал. 1, точки 1, 2 и 3 от Закона за енергетиката;
- Наредбата за лицензиране на дейностите в енергетиката;
- Регламент /ЕО/№ 2006/2004 на Европейския парламент и на Съвета на Европа от 27.10.2004 г., чл. 3, буква „Б” – за вътрешнообщностно нарушение;

            От 2012 г. ЕРП-та масово фактурират суми за достъп до електро-разпределителната мрежа на училища, детски градини, фирми и най-вече на потребители-физически лица. Допълнително се фактурират суми по неактивни партиди на вили, допълнителни и спомагателни сгради и др.

            Въпросът за достъпа и присъединяването към електропреносните и електроразпределителните мрежи е уреден в раздели VІІІ, ІХ и Х на Закона за енергетиката. Текстът на чл. 104 в сила от 06.07.2007 г. гласи:

          „(1) Ползвателите на съответната мрежа, с изключение на крайните клиенти, уреждат чрез сделка взаимоотношенията с оператора на електропреносната и/или електроразпределителната мрежа за ползване на мрежата, за достъп до мрежата и за преноса на количествата електрическа енергия, постъпили в мрежата или потребени от нея.
            (3) Редът, условията и съотношението в заплащането на цените по ал. 1 от ползвателите на съответните мрежи се определят с правилата за търговия с електрическа енергия.
           
Следователно, достъпът към двата вида мрежи е предмет на сделка между оператора и страните-ползватели на мрежата, от които са изключени крайните клиенти - битови и небитови. Съгласно чл. 92 на Закона за енергетиката тези страни са: производителите на електрическа енергия, обществения доставчик на електрическа енергия, търговците на електрическа енергия, крайните снабдители на електрическа енергия, доставчиците от последна инстанция и координаторите на балансираща група. Т.е. това са субектите, които извършват производство, търговия на едро и дребно, внос, износ и транзит и пр. операции с ел. енергия. За осигуряване на достъп до мрежите за извършване на тези дейности тези субекти дължат и трябва да заплащат цена за достъп.

            Достъпът на крайните клиенти към мрежата е уреден в алинеи 1 и 3 на чл. 104а на Закона за енергетиката (в сила от 17.07.2012), които гласят: 
          (1) Крайните клиенти използват електропреносната или съответната електроразпределителна мрежа, към която са присъединени, при публично известни общи условия.
            (3) Операторът на електропреносната или на съответната електроразпределителна мрежа публикува общите условия най-малко в един централен и един местен всекидневник.
           
Следователно, достъпът на крайните клиенти - битови и небитови - не е предмет на сделка, не е бизнес отношение, а право, уредено с общи условия. Поради това те не дължат цена за достъп. Тези клиенти не извършват сделки с ел. енергия, за което им е необходим съответен регулярен или нерегулярен достъп до мрежите. Те са потребители на тази енергия и съгласно закона доставчиците на тази енергия са длъжни да им осигурят равнопоставен достъп и присъединяване към съответната мрежа (чл. чл. 117, 118 на ЗЕ). Този достъп и това присъединяване се извършва като еднократна услуга и трябва да се заплаща като такава. Ето защо крайните клиенти не дължат цена за достъп. Събирането й от монополистите е грубо престъпване на закона. Определените цени в това отношение в решенията на ДКЕВР се отнасят за бизнес операциите с ел. енергия. Но един от председателите на ДКЕВР - г-н Семерджиев - в нарочно интервю по телевизията обясни колко законен е този обир и колко неоснователни са претенциите на гражданските организации и потребителите.
           
Хаосът и объркването по отношение на ценообразуването в електроенергетиката е факт, от който като че ли няма изход, въпреки действащата Наредба за регулиране цените на електрическата енергия. Този хаос и объркване цари от 2002 г. и особено след 2005 г. Монополните структури, особено тези за масови услуги, винаги са търсили и за съжаление са намирали начини за натоварване на потребителите с недоказани, неприсъщи и измислени разходи и добавки към регулираните цени. Основната причина за това се корени в порочния метод на ценообразуване, прилаган от години, в който основен ценообразуващ фактор е нормата на възвръщаемост на капитала на енергиините дружества. Докато единственият, световно признат, метод е калкулативния. По този метод следва да се калкулират всички допустими и нормални разходи от производителите до потребителите и да се образува цената. Възвръщаемостта на капитала има отношение при изчисляване ликвидността на инвестиционни разходи и не може да бъде основен ценообразуващ метод. Да, но е удобен за манипулиране на цените.
           
Вторият проблем с който се злоупотребява и старателно се прикрива от всички заинтересовани органи, в т.ч. и ДКЕВР са разходите за електроенергия, които реално се заплащат от потребителите. Тук влизат тихомълком и постепенно въведените след 2007 г. добавки към цената на тока, както следва:  
            1. От 01.01.2007 г. - въвеждане на "снабдяване" и "разпределение";
            2. От 01.07.2008 г.
                        а). достъп до разпределителната мрежа (РМ);
                        б). пренос през разпределителната мрежа НН;
            3. От 01.07.2009 г. въвеждане на добавката "зелена енергия".
            4. От 01.07.2010 г.
                        а). Пренос през ел. преносната мрежа;
                        б). Достъп до ел. преносната мрежа;
                        в). "високоефективно комбинирано производство" (когенерация).
            5. От 01.07.2011 г.
                        а). Достъп до ел. преносната мрежа ВН;
                        б). Пренос през ел. преносната мрежа ВН.
            6. От 01.07.2012 г. въвеждане на добавката "невъзстановяеми разходи".
            7. От м. юни 2014 г. въвеждане на новата добавка за балансиране.     
           
Постепенно тези добавки достигнаха 100 % от цената на тока! Пет от добавките имат технологичен характер; четири са волунтаристки. Добавките с технологичен характер като пренос, достъп, разпределение, балансиране към различните видове мрежи са част от структурата на калкулацията на цената на тока и изваждането им от нея и повторното им фактуриране е беззаконие. Това осигурява неправомерни доходи на всички по веригата и ощетява финансово и без това немощните потребители на ел. енергия. Те са резултат от постоянния натиск от страна на производителите, търговците и техните покровители и най-вече - от угодническото поведение на ДКЕВР.
           
Най-голямото недоразумение и основа за сериозни закононарушения са четирите добавки с волунтаристки характер.

            Добавката за високоефективно комбинирано производство е типичен пример за волунтаризъм и безотговорност. Тя осигурява значителни и неправомерни доходи на производители с монополно положение без особен публичен ефект. Типичен и показателен пример в това отношение е „Топлофикация-София” ЕАД, чиито ток се изкупува на цена три пъти по-висока от конвенционалната цена на електрическата енергия.

            Подобно е положението и с т.н. добавка за „зелената енергия”. Мощностите за производство на „зелена енергия” са резултат от политиката на държавата в този сектор и от конкретни бизнес интереси, които нямат нищо общо с волята и интересите на потребителите й. Тяхната воля е напълно игнорирана, но трябва да заплащат крайния резултат. Това е в максимална степен и несправедливо, и против здравия разум. Решението е в създаването на целеви фонд в БЕХ, който да покрива резултатите от политиката към която потребителите нямат пряко отношение. Този фонд трябва да се формира от резултатите от износа на ел. енергия, от курсовите разлики, от продажбите на квоти за вредни емисии, от дивидентите, събирани в БЕХ и т.н. и е в пълно съответствие с препоръките на ЕК и разпоредбите на Третия енергиен пакет.

            Сериозно недоразумение е и т.н добавка за невъзстановяеми разходи. Тя се формира волунтаристично от задължението да  се покриват и прехвърлят върху неподозиращите клиенти резултатите от противоправните и увреждащи интереса на потребителите  условия в договорите за Марица-1 и 3 и от актовете на управляващите органи за т.н. поддържане сигурността на системата. В Закона за енергетиката категорично е записано, че във всички заповеди за провеждане на мерки във връзка със сигурността на системата трябва ясно да се посочи кой изпълнява мерките и от какъв източник се покриват. Във всички случаи обаче това не са крайните клиенти.
           
            Известно е, че държавната помощ на частния сектор е забранена. Предлаганите мерки целят да се прикрие тази помощ чрез цените на електрическата енергия и с нея да се натоварят крайните клиенти. Тук, обаче, възниква още едно грубо и недопустимо поведение: държавата поема зъдължения по договори с частни чуждестранни компании за сметка на трета страна – крайните потребители, без третата страна (потребителите) въобще да бъдат известени за утежненията, които им се налагат. Недопустимо, незаконно и престъпно е две страни да се договарят задкулисно за сметка на трета!
           
Целият този волунтаризъм с добавките към цената на електрическата енергия води до един крайно негативен резултат – крайна бедност и постоянно помпане на инфлацията и оттук на цените на стоките и услугите. Завишените неколкократно сметки за електроенергия, получени от крайните битови и небитови клиенти през месеците януари и февруари 2013 г. показват, че те са произволно нагласени и подлежат на компенсация. Те са резултат на пълното безхаберие на държавата по отношение на контрола върху монополите; налице са дори обосновани съмнения за престъпна заинтересованост на някои органи на държавата, като ДКЕВР, например. Престъпните практики на ЧЕЗ, например, са детайлно документирани в труда на д-р Ханджиев „Технология на геноцида. Документален разказ за престъпленията на ЧЕЗ“, изд. Унискорп, С., 2013 г., 176 ; копие от книгата може да се намери в библиотеката на НС; друго копие любезно е предоставено на Главния прокурор.
           
На всички етапи досега, ресорното министерство и ДКЕВР непрекъснато декларират, че именно задържането на цените на електроенергията довело до натрупване на огромни дефицити в системата, за чието решаване били необходими реформи, като цената на тока трябвало да нараства с 50% през следващите пет-десет години. Това е напълно необоснована и въвеждаща в заблуждение позиция и то на отговорни фактори, увреждащи по такъв начин цял отрасъл и застрашаващи социалния мир в държавата. Подобни декларации грубо престъпват и разпоредбите на общностното право. Още в Втория пакет (в изпълнение на Директива 2003/54/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2003 г.) ЕС изисква „да се спре растежът на цените“. Тези ЕС норми не се нуждаят от някакви специални проверки, нито от анализи. Но... споровете по този въпрос между енергийния регулатор и служебното правителство набързо доведоха до отстраняване на трима членове от състава й, в т.ч. председателя.
           
От гореизложеното следва и ние енергично настояваме за провеждането на следните неотложни мерки:
            1. Да се освободи от длъжността Председател на ДКЕВР г-жа Светла Тодорова. Нейният „принос“ за състоянието и безпътицата в отрасъл енергетика и особено в подотрасъл електроенергетика е и исторически, и настоящ. Позволяваме си да отбележим, че почти всички настоящи членове на Комисията не одобряват слугинската и неадекватната й политика в управлението на дейността. Тя прекрати диалога с потребителските организации, изолира ДКЕВР от истинската информация за отношението на потребителите и се отказа от безкористната им и компетентна помощ. Показателен пример в това отношение е отмяната - по личното й нареждане - на общественото обсъждане на бизнес плана на най-голямото топлофикационно дружество – „Топлофикация-София” ЕАД, което представлява грубо престъпване на нормите. Нейното поведение е високомерно, волунтаристично и неадекватно. То не отчита изложеното обективно състояние на отрасъла, причините за това състояние и необходимите системни мерки за изход. Под нейн диктат всички дейности в Комисията се извършват механично, без задълбочен анализ и в угода на съответните (често с престъпни намерения) лобита. Функциите на ДКЕВР за обективно и актуално целеполагане, ефективен контрол и налагане на общественополезна воля са ликвидирани. С това си поведение тя е заплаха за съществуването на отрасъла, за икономическите и социални последици и най-вече за социалния мир в страната.     
            2. Да не се допуска каквото и да е повишение на цената на електроенергията.
            3. Рационализиране на системата за управление и функциониране на елктроснабдителния сектор като рязко се намали многостъпалността и обективно и целесъобразно се разпределят компетентностите на звената.
            4. НЕК да поеме задълженията на единствен собственик на електропреносната мрежа и на съоръженията към нея. Да се утвърди позицията й на национален орган по търговските взаимоотношения в подотрасъл електроенергетика.
            5. ЕСО да се освободи от търговски функции и да се утвърди само като национален натурален балансьор на електрическата енергия от производството, вноса, износа и студения резерв.
            6. Спешно да се изготви и утвърди нова наредба за ценообразуване и регулиране в сектора на електроснабдяването като за основен метод се утвърди калкулативния.
            7. Незабавно да отпаднат всички добавки към цената на електроенергията като необосновани и волунтаристични.
            8. Да се създаде национален целеви фонд (към БЕХ) с източник приходите от износ, продажби на вредни емисии, дивиденти, курсови разлики и др., в съответствие с разпоредбите на Третия пакет. От фонда да се покриват всички негативни последици от неизгодни държавни политики и ангажименти („зелена енергия”, когенерация, т.н. невъзстановяеми разходи и пр.), а не чрез цените.
            9. Премахване на всички паразитни посредници от системата.
            10. Да се въведе изключителен държавен монопол върху износа на електрическа енергия.
            11. Да се отмени задължението на НЕК да изкупува електроенергията от производителите при неизгодни за гражданите и обществото условия.
            12. Да се програмират и изпълнят задълженията на страната по Третия енергиен либерализационен пакет на ЕС, в т.ч. либерализация на пазара и ефективна регулация за битовите и небитовите клиенти.
            13. Категорично да се въведе договорното начало между доставчиците на електроенергия и битовите и небитовите потребители.
            14. Да се премахне укоримата практика на ежегодно ценообразуване. Това да се прави само тогава, когато възникнат конкретни основания.
           
            Всичките тези дейности следва да се разработят с участието на Българския граждански енергиен форум, напълно независимо от правителството и от всякакви публични или частни интереси, съгласно разпоредбите на Третия енергиен пакет и изискванията на ЕК.

Уважаема г-жо Председател на Народното събрание,
Уважаеми г-да председатели на парламентарни комисии,
Уважаеми г-н Главен прокурор,

Наша основна кауза е борбата с произвола на монополите и защитата на правата на гражданите и обществото от този произвол. Позицията ни, основана на системни анализи и в пълно съответствие с Конституцията на РБългария и разпоредбите на Третия енергиен пакет, е категорична, че палиативните мерки въобще не са ефективни и водят само до следващи усложнения. Те, впрочем, са необорим факт през последните години. Необходими са също радикални мерки основани на всеобхватен и задълбочен одит на цялостната дейност в сектора.

            Държавата, пряко и/или косвено с подкрепата си  на различни енергийни (дори престъпни) лобита, доведе енергетиката ни до днешното скандално състояние. Може само да се съжалява, че декларираните напоследък от компетентните институции намерения в енергийния сектор не са съобразени с действителността, със справедливостта, с правата на гражданите и най-вече – с върховенството на закона. Това ще доведе отново и трайно до обилно пълнене на кошничката на монополистите на везната между техните и на гражданите интереси. В това отношение имаме готовност както за конструктивен подход при диалога с компетентните институции, така и за упражняване на граждански натиск, като за предпочитане е първото.

            Г-жо Цачева, във връзка с горното изложение, предлагаме в ускорен порядък да го разпределите на компетентните структури и лица в Народното събрание и възложите предприемането на адекватни действия. Ние сме в готовност за обсъждане и съдействие.

за:

            Гражданско сдружение „Български национален             (п)   
            енергиен форум”                                                           ............................

Гражданско сдружение „Асоциация на                              (п)                   
            данъкоплатците в България”                                    ............................

Гражданско движение „ДНЕС“                                .........   (п)............

Гражданско сдружение „ТЕХРЕН“                          .........   (п)............

Граждански форум „Промяна”                                 .........   (п)............

Граждански квоти от протестите през 2013 г.        .........   (п)............


София, 04.02.2015 г.



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Търсене в този блог