вторник, 10 февруари 2015 г.

Програмата за санирането мирише на корупция и грабеж

Програмата за санирането мирише на корупция и грабеж


6 февруари 2015, петък | публикувано от Стела Кирилова

Томислав Дончев не можа да отговори защо общото събрание на собствениците няма право да кандидатства за безплатното и безвъзмездно обновяване на блоковете


ЕКИП АТАКА

От всички обяснения на управляващите стана ясно,
че програмата е за опаковане на панелките със
стиропор, а не за оздравяване на конструкцията им
Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради (известна като програмата за саниране на блоковете), която кабинетът рекламира агресивно по всички медии, все повече мирише на корупция и грабеж.

Защо общото събрание на собствениците на апартаменти е лишено от възможността да кандидатства за тази програма? Защо притискате хората да регистрират сдружение на собствениците, т.е. юридическо лице и само на тези, които са регистрирали такова, осигурявате саниране със 100% безвъзмездно финансиране за сметка на държавата, т.е. на данъкоплатците? Тези въпроси бяха зададени на вицепремиера по икономическата политика Томислав Дончев от народната представителка Магдалена Ташева на парламентарния блиц контрол в сряда, 4 февруари.

Вицепремиерът Дончев не отговори на поставените въпроси. Той не спомена нито веднъж израза „общо събрание на собствениците“, сякаш никога не е чувал за такова и съсредоточи обясненията си в това, че програмата за безплатно саниране на хиляди блокове няма за цел да отнеме жилищата на съдружниците във въпросното сдружение в режим на етажна собственост.

Шикалкавенето на икономическия вицепремиер 

принуди депутатката на АТАКА да се обърне към присъстващия на блиц контрола министър-председател.

„Господин премиер, спрете тази програма! Спрете я поне временно до изясняване на въпросите, свързани със собствеността на хората, и отстраняване на заплахата те да загубят жилищата си поради обременяването им с тежести“, призова Ташева.

Какви могат да бъдат тези тежести? Тоест, как ще става фалирането на сдруженията?

Още през 2001 г. Световната банка и МВФ предложиха входовете на жилищните блокове да станат фирми, които да гарантират със стойността на апартаментите в тях задълженията към естествените монополи – „Топлофикация“, ЕРП-тата, „Софийска вода“ и другите частни ВиК фирми и пр. Такъв законопроект бе внасян неколкократно в парламента и, слава Богу, отхвърлян заради своя вулгарно грабителски характер.

Борисов изкомандва министър Лиляна Павлова и
всичките си депутати да тръгват по страната
 и да пропагандират санирането
Но кой може да гарантира, че когато санирането поприключи, правителството на Борисов няма да пусне такъв законопроект и с огромното си парламентарно мнозинство да го гласува? Кой може да гарантира, че за тези 15-20 години, в които ние ще бъдем закрепостени в „сдружението“, няма да се намери друго правител­ство, което да ни каже: „Откъде-накъде цял народ ще изплаща санирането на блоковете на едно малцинство от българите?! Я, моля, сдруженията на собствениците, които през 2015-2016 г. се възползваха от тази „безплатна“ програма за милиарди, сега да си платят санирането! Който не може да го плати със собствени средства – да тегли заем от банката!

Който не може да изплаща заем от банката – да обяви фалит 

и сградата ще бъде продадена, за да се удовлетвори кредиторът!“

Злокобните автори на ЗУЕС са имали предвид именно такъв развой на нещата, защото са го облекли в текстовете за прекратяването и ликвидацията на „сдруженията на собствениците“, съответно в чл. 36 ал. 2 и 37:

Чл. 36 (2). Когато е одобрен проект за усвояване на средства по чл. 25, ал. 1, сдружението може да се прекрати с решение на общото събрание след изтичане на гаранционните срокове по проекта за извършените строителни и монтажни работи, но не по-рано от 5 години от приключването им.

Чл. 37. (1) При прекратяване на сдружението се извършва ликвидация по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.

Да видим какво казва Законът за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНС). В раздел „Ликвидация“ той гласи:

Чл. 14. (1) При прекратяване на юридическото лице с нестопанска цел се извършва ликвидация.

(2) Ликвидацията се извършва от управителния орган или от определено от него лице.

(3) Ако ликвидатор не е определен по реда на ал. 2, както и в случая на чл. 13, ал. 1, т. 2, той се определя от окръжния съд по седалището на юридическото лице с нестопанска цел.

(4) Относно неплатежоспособността, съответно несъстоятелността, редът за лик­видация и правомощията на ликвидатора се прилагат съответно разпоредбите на Търговския закон.

В раздел „Имущество след ликвидация“ законът постановява:

Чл. 15. (1) Разпределянето на останалото след удовлетворяването на кредиторите иму­щество се решава съгласно устава, учредителния акт или от върховния орган на юридическото лице с нестопанска цел, доколкото в този закон не е предвидено друго. Ако решение не е било взето до прекратяването, то се взема от ликвидатора.

(2) Ако не съществуват лица по ал. 1 или ако те не са определяеми, имуществото преми­нава върху общината по седалището на юридическото лице с нестопанска цел. Общината е длъжна да използва полученото имущество за дейност, възможно най-близка до целта на прекратеното юридическо лице с нестопанска цел.

(4) Лицата, придобили имущество в резултат на извършената ликвидация по ал. 1-3, отговарят за задълженията на прекратеното юридическо лице с нестопанска цел до раз­мера на придобитото.

Както виждаме, ЗЮЛНС ни препраща към Търговския закон (ТЗ), в който цар е кредиторът, а длъжникът е нищий. ТЗ дава на ликвидатора огромни права да разпродаде цялото имущество на сдружението, за да удовлетвори кредиторите му.

Е, разбрахте ли сега защо кабинетът „Борисов 2“ ни притиска да регистрираме сдружения, размахвайки под носа ни мръвката, наречена „безплатно саниране“?

Не се надявайте, че ще успеете да осъдите някого! 

Злокобните автори на ЗУЕС са се застраховали и срещу такава възможност. ЗУЕС предвижда „сдруженията на собствениците“ да се регистрират по облекчена процедура за сдружаване – в общините, за да се избегне съдебната регистрация. Наказателното производство ще бъде по бързата процедура – чрез издаване на изпълнителен лист, след отправяне на покана до длъжника, след което идват частни съдии изпълнители.

Колкото до „успокоението“, което ни предлага кабинетът „Борисов“, че заплахата за отнемане на нашите жилища щяла да бъде ограничена с наредба и „методически указания“, и това е лъжа. Наредбата е подзаконов акт. Един министър може всеки ден да издава наредби, всяка от които отменя предишната. Още по-малка тежест имат „методическите указания“ на Лиляна Павлова. След години никой уважаващ себе си съд няма да се вслуша във воплите ни, че през 2015 година сме се подлъгали по методическите указания на оная министърка, как й беше името…

Затова – никакво влизане в сдружения, ако не искате да загубите жилищата си. Програмата за санирането трябва да бъде спряна, а противоконституционният ЗУЕС- даден на Конституционния съд.

Къде е заложен капанът, в който като бучка сиренце се мержелее
 „келепирът“ на уж безплатното саниране на блоковете?


Вицепремиерът Дончев не отговори на поставените от Магдалена Ташева въпроси
Според закона има 2 форми на управление на етажната собственост – 1) общо събрание на собстве­ниците на апартаменти в блока и 2) сдружение на собствениците, което е вече „юридическо лице с нестопанска цел” (чл. 9). Ето как са регламентирани функциите на двете форми на управление, съответно в член 17.ал.2 и член 25 на Закона за управление на етажна собственост (ЗУЕС) по отношение на санирането на блока:

Чл. 17. (1) В общото събрание собствениците имат право на глас, съответстващ на притежаваните от тях идеални части от общите части на сградата.

(2) Общото събрание на собствениците приема решения:

1. за предприемане на действия за надстрояване и пристрояване, за учредяване право на ползване или право на строеж и за промяна предназначението на общите части – със 100 на сто идеални части от общите части;

[…]

5. За обновяване, за извършване на основен ремонт и за усвояване на средства от фондовете на Европейския съюз и/или от държавния или общинския бюджет, безвъзмездна помощ и субсидии и/или собствени средства или други източници на фи­нансиране – с мнозинство не по-малко от 67 на сто идеални части от общите части…

(Останалите точки касаят поставянето на рекламни и технически съоръжения, подсъединяване или прекратяване на топлоснабдяването, изваждане на собственик от жилището му и пр.)

Чл. 25. За усвояване на средства от фондовете на Европейския съюз и/или от държавния или общинския бюджет, безвъзмездна помощ и субсидии и/или използване на собствени средства с цел ремонт и обновяване на сгради в режим на етажна собственост собствениците могат да учредят сдружение. Сдружението е юридическо лице, създадено по реда на този закон.

(2) Сдружението може да извършва и други дейности, свързани с управлението на общите части на етажната собственост, вкл. да усвоява средства от други източници на финансиране, извън тези по ал. 1.

Виждаме, че правомощията на Общото събрание на собствениците и на Сдружението на собствениците са еднакви – текстът на чл. 17.ал.2.т.5 е буквално пренесен в чл. 25. Значи и Общото събрание на собствениците, и Сдружението с еднаква сила имат право да кандидатстват за програмата за саниране, която, по думите на министър Лиляна Павлова, ще се финансира със заеми от външни донори (разбирай – Световната банка) срещу гаранционен фонд от 1 милиард лв., който ще се набере както от бюджета на България, така и от европейските фондове (ОП „Региони в развитие”, инвестиционния план на Жан-Клод Юнкер и др.).

Защо тогава кабинетът „Борисов 2” категорично не желае да допусне общите събрания на собствениците до тази „безплатна”, многомилиардна програма? Каква разлика виждат министрите между тези две форми на управление на етажната собственост?!

Разликата е огромна. Разликата е в това, че сдружението, бидейки юридическо лице, може да бъде доведено до неплатежоспособност и фалирано, а собствеността (разбирай – нашите апартаменти) да бъде разпродадена. Общото събрание не може да бъде фалирано.

Грозната истина за напъните на Лиляна Павлова да ни подмами да влезем в сдружение на собствениците лъсва, когато прочетем и останалите текстове на ЗУЕС.

Павлова не ни казва, че влезеш ли веднъж като съдружник в такова „юридическо лице с нестопанска цел” (което ще върши една много стопанска дейност!), от него излизане няма! Ето какво гласи член 30 от ЗУЕС:

Чл. 30. (1) При промяна на собствеността върху самостоятелен обект членството в сдру­жението се прехвърля на новия собственик.

(2) Собственик не може да прекрати членството си в сдружението при одобрен проект на етажната собственост за усвояване на средства от Европейския съюз и/или от държавния или общинския бюджет, безвъзмездна помощ и субсидии или собствени средства за обновяване на сградата или части от нея.

(3) Членството в сдружението може да се прекрати след изтичане на гаранционните срокове за извършените строителни и монтажни работи по проекта по ал. 2, но не по-рано от 5 години от приключването им.

Значи ние можем да напуснем сдружението само след като изтече гаранционният срок на санирането, който трябва да бъде най-малко 5 години. Неговата продължителност обаче ще се определи в договора между общината и строителната фирма, която ще санира блока. Сдружението на собствениците няма думата! То няма да участва нито в избора на фирмата за енергийно обследване, която ще определи какви работи и на каква стойност са нужни, за да се санира блокът, нито в избора на строителната фирма, която ще дойде след енергийното обследване, нито в изработването на договорите между общината и тези две фирми.

Гаранционният срок ще се определи от изпълнителя на проекта. И той няма да бъде 5 години! Това би било абсурдно – да похарчиш милиарди за саниране, което ще трае само 5 години!

Гаранционният срок най-вероятно ще бъде 15-20 години.


(Само толкова дълъг срок може да оправдае огромната инвестиция на държавата). Откъдето следва, че влезеш ли веднъж в „сдружение на собствениците”, нямаш право да излезеш от него 15-20 години. И ще носиш тежестите, с които то ще бъде обременено до изтичане на този гаранционен срок.

Източник: http://www.vestnikataka.bg/2015/02/програмата-за-санирането-мирише-на-ко/

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Търсене в този блог